Problemen met vervoer

Heeft u problemen met reizen met het openbaar vervoer?

Maak gebruik van een aantal speciale voorzieningen. Lees de tips hieronder.

  • Bereid uw reis goed voor. Op de website 9292ov kunt u uw hele reis plannen. Reisinformatie kunt u ook opvragen via de teksttelefoon.
  • Informeer naar de extra voorzieningen in trein en station. Ga voor meer informatie naar de website van de vervoerder. De NS biedt hun reisinformatie ook in aangepaste vorm aan. Of neem contact op met het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden.
  • Reizen met een OV-chipkaart lijkt lastig. De website www.uitlegovchipkaart.nl legt in woord én beeld uit wat de OV-chipkaart is. Oefen op de website met het opladen bij de automaat en met het in- en uitchecken. Voor mensen met een visuele beperking is het vaak moeilijk om te weten of het betalen met de OV-chipkaart goed gaat. Misschien past een andere kaart beter. Welk reisproduct voor u handig is, hangt af met welk vervoer u het meest reist. Kijk op de website van OV-chipkaart welke kaart past bij u.
  • Wanneer u met de trein reist, mag een begeleider met een OV-Begeleiderskaart gratis met u mee. Of vraag minimaal 1 uur voor u wilt vertrekken (online) hulp bij het reizen aan. Een NS-medewerker of taxichauffeur staat voor u in het station of op het perron klaar.

NS - reisassistentie

U kunt reisassistentie telefonisch of online aanvragen.

Teksttelefoon OV 9292

Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden

Bereikbaar: ma t/m vr 8.00 - 18.00 uur.

OV-chipkaart - visuele beperking

OV-Begeleiderskaart

NS - reizen met een functiebeperking

Wilt u zelfstandig blijven reizen met een eigen vervoermiddel?

Kijk of u uw eigen vervoermiddel (zoals een auto of een fiets) kunt aanpassen voordat u iets nieuws koopt. Op de Hulpmiddelenwijzer van Vilans ziet u wat er mogelijk is.

Is het aanpassen van een normaal vervoermiddel niet genoeg? Misschien is een ander vervoermiddel beter voor u. Bijvoorbeeld een scootmobiel, een elektrische fiets of een rolstoelgeschikte auto.

Bent u 75 jaar of ouder en rijdt u auto? Dan moet u bij uw rijbewijsverlenging gekeurd worden. Kijk op de website van het CBR voor meer informatie.

Maak een afspraak met het Zorgloket. Met een medewerker bespreekt u de mogelijkheden.

Toon op kaart (1)
x
Toon op kaart (1)
x

Gemeente Rijswijk - Zorgloket

Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30 - 17.00 uur. Of kom naar de balie op maandag en vrijdag van 9.00 - 12.00 uur, dinsdag t/m donderdag van 9.00 - 17.00 uur. 

Bogaardplein
15
2284 DP
Rijswijk

Hulpmiddelenwijzer - vervoer

Heeft u een beperking waardoor u problemen heeft met het afleggen van grotere afstanden (meer dan 800 meter)?

Misschien kunt u uw bestaande auto of fiets laten aanpassen. Of maak gebruik van de Regiotaxi. Deze haalt u thuis op en brengt u naar uw bestemming. Kijk op de website van Regiotaxi Haaglanden voor de spelregels.

Heeft u een scootmobiel of een rolstoel nodig? Voor advies kunt u terecht bij de gemeente. Bel de gemeente voor het maken van een afspraak. Of download het Wmo-aanvraagformulier van de website. U kunt ook 's ochtends langsgaan bij de balie Sociale Dienstverlening in het gemeentehuis.

Toon op kaart (1)
x
Toon op kaart (1)
x

Gemeente Rijswijk

Bezoekadres

Bogaardplein
15
2284 DP
Rijswijk

Postadres

5305
2280 HH
Rijswijk

Gemeente Rijswijk - meldformulier Wmo

Betreft het vervoer verder dan 25 kilometer van uw woonadres?

Maak dan gebruik van de speciale taxi van Valys. Kijk op de website of u in aanmerking komt voor een Valyspas.

U kunt de Valyspas online bestellen via de website Pasaanvraag. Vult u liever een formulier op papier in? Bestel dan het aanvraagformulier op de website van Valys.

Voor de aanvraag heeft u nodig:

  • een recente pasfoto
  • een (digitale) kopie van uw identiteitsbewijs
  • een bewijs dat u recht heeft op een Valyspas

U kunt maximaal 600 km per jaar reizen met Valys. Een begeleider mag gratis mee.