Openbaar vervoer

Wilt u weten hoe u moet reizen met het openbaar vervoer?

Voor reizen met het openbaar vervoer heeft u een OV-chipkaart nodig. Die koopt u via de website OV-chipkaart. U kunt ook met de adresvinder een verkooppunt zoeken. Met uw pinpas stort u geld op de OV-chipkaart. Dit is uw reissaldo. Bij elke reis worden de kosten automatisch van uw reissaldo gehaald.

Reist u per tram of bus? De vertrektijden staan vermeld op de halte. Op de websites van Connexxion, Arriva of Qbuzz staan vertrektijden van deze vervoerders.

Reist u per trein? De vertrektijden staan op de gele borden in het station. Kijk ook op de website van de NS.

Op de website 9292 kunt u uw reis met bus, trein, tram en boot plannen. Of gebruik de NS app. U kunt ze ook bellen, maar dat is niet gratis.

Of plan uw reis met tram of bus op de website van HTM.

Hoe gebruikt u uw OV-chipkaart?

Voor het reizen met openbaar vervoer moet u inchecken met uw OV-chipkaart. Zorg voor voldoende saldo op uw OV-chipkaart. Op uw eindbestemming moet u uitchecken. Wanneer u van vervoerder wisselt moet u uitchecken en opnieuw inchecken. Bijvoorbeeld wanneer u overstapt van trein naar bus.

Vergeet niet uit te checken aan het eind van uw reis. Anders betaalt u veel meer dan uw reis kost. Wilt u een melding krijgen om uit te checken? Download dan de NS app. U kunt hierin een melding instellen.

Kijk op Uitleg OV-chipkaart voor meer informatie. U kunt daar ook oefenen met in- en uitchecken en opladen van het reissaldo.

Reist u vaak naar een vaste bestemming?

Kijk of er een abonnement voor u is. Meer informatie vindt u op de website OV-chipkaart.

Heeft u problemen met reizen met het openbaar vervoer?

Maak gebruik van een aantal speciale voorzieningen. Lees de tips hieronder.

  • Bereid uw reis goed voor. Op de website 9292ov kunt u uw hele reis plannen. Reisinformatie kunt u ook opvragen via de teksttelefoon.
  • Informeer naar de extra voorzieningen in trein en station. Ga voor meer informatie naar de website van de vervoerder. De NS biedt hun reisinformatie ook in aangepaste vorm aan. Of neem contact op met het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden.
  • Reizen met een OV-chipkaart lijkt lastig. De website www.uitlegovchipkaart.nl legt in woord én beeld uit wat de OV-chipkaart is. Oefen op de website met het opladen bij de automaat en met het in- en uitchecken. Voor mensen met een visuele beperking is het vaak moeilijk om te weten of het betalen met de OV-chipkaart goed gaat. Misschien past een andere kaart beter. Welk reisproduct voor u handig is, hangt af met welk vervoer u het meest reist. Kijk op de website van OV-chipkaart welke kaart past bij u.
  • Wanneer u met de trein reist, mag een begeleider met een OV-Begeleiderskaart gratis met u mee. Of vraag minimaal 1 uur voor u wilt vertrekken (online) hulp bij het reizen aan. Een NS-medewerker of taxichauffeur staat voor u in het station of op het perron klaar.

NS - reisassistentie

U kunt reisassistentie telefonisch of online aanvragen.

NS - reizen met een functiebeperking

OV-Begeleiderskaart

OV-chipkaart - visuele beperking

Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden

Bereikbaar: ma t/m vr 8.00 - 18.00 uur.

Teksttelefoon OV 9292

Bent u slecht ter been en wilt u meer weten over reizen met het openbaar vervoer, de Regiotaxi of de Particuliere Vervoersdienst?

Neem contact op met de vervoerder. Of ga naar de website voor meer informatie.

HTM

66
2501 CB
Den Haag

Particuliere Vervoersdienst

Bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 12.00 uur.

Regiotaxi Haaglanden

21012
3001 AA
Rotterdam

NS - reisassistentie

U kunt reisassistentie telefonisch of online aanvragen.

Bent u slechtziend of blind?

Voor u kan het moeilijk zijn om te weten of het betalen met de OV-chipkaart goed is gegaan. Misschien past een van de andere kaarten beter bij u. U kunt kiezen uit 3 reisproducten:

  • OV-chip Plus: alleen voor de trein, u hoeft niet in- en uit te checken maar belt vooraf uw reis door
  • NS-Business Card
  • Sentire (verlaagd instaptarief): voor OV-vervoer in heel Nederland per bus, tram, metro en water. Reist u met de trein? Dan heeft u ook een OV-chip Plus of NS-Business Card nodig.

Voor al deze reisproducten hebt u een OV-Begeleiderskaart nodig. Voor OV-chip Plus en de NS-Business Card moet er een ‘B’ op staan.

Neem voor meer informatie contact op met het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden. Voor hulp onderweg belt u met de NS Servicecentrale. Of maak gebruik van de applicatie NS Speak. Dit programma is gemaakt voor mensen met een visuele beperking. Na het indrukken van een knop spreekt u in van welk station en spoor u de actuele vertrektijd wilt horen.

Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden

Bereikbaar: ma t/m vr 8.00 - 18.00 uur.

NS - reisassistentie

U kunt reisassistentie telefonisch of online aanvragen.

NS - reizen met een functiebeperking

OV-Begeleiderskaart

OV-chipkaart - visuele beperking

Wilt u met een rollator, rolstoel of scootmobiel in het openbaar vervoer reizen?

Dan kunt u reizen met Regiotaxi Haaglanden. Met deze regiotaxi reist u binnen de regio van deur tot deur. U belt het reserveringsnummer minimaal een uur voordat u wilt reizen. Geef aan dat uw rollator, rolstoel of scootmobiel met u mee reist. Hoe de regiotaxi precies werkt en wat wel en niet mag, leest u op de website.

Duren uw problemen langer? Misschien krijgt u dan een Wmo-vervoerspas van de gemeente. U reist dan tegen een lager tarief. Vraag de WMO-vervoerspas aan bij de gemeente. Of download het aanmeldformulier van de website.

Toon op kaart (1)
x

Gemeente Rijswijk - meldformulier Wmo

Regiotaxi Haaglanden

21012
3001 AA
Rotterdam
Toon op kaart (1)
x

Gemeente Rijswijk - Wmo

Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30 - 17.00 uur. Of kom naar de balie op maandag en vrijdag van 9.00 - 12.00 uur, dinsdag t/m donderdag van 9.00 - 17.00 uur. 

Bogaardplein
15
2284 DP
Rijswijk

Heeft u een klacht over reizen met het openbaar vervoer?

Neem contact op met de vervoerder.

HTM Klachten

66
2501 CB
Den Haag