Aangepast vervoer

Reist u vaak naar een vaste bestemming?

Kijk of er een abonnement voor u is. Meer informatie vindt u op de website OV-chipkaart.

Bent u slecht ter been en wilt u meer weten over reizen met het openbaar vervoer, de Regiotaxi of de Particuliere Vervoersdienst?

Neem contact op met de vervoerder. Of ga naar de website voor meer informatie.

HTM

66
2501 CB
Den Haag

Particuliere Vervoersdienst

Bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 11.00 uur.

NS - reisassistentie

U kunt reisassistentie telefonisch of online aanvragen.

Bent u slechtziend of blind?

Voor u kan het moeilijk zijn om te weten of het betalen met de OV-chipkaart goed is gegaan. Misschien past een van de andere kaarten beter bij u. U kunt kiezen uit 3 reisproducten:

  • OV-chip Plus: alleen voor de trein, u hoeft niet in- en uit te checken maar belt vooraf uw reis door
  • NS-Business Card
  • Sentire (verlaagd instaptarief): voor OV-vervoer in heel Nederland per bus, tram, metro en water. Reist u met de trein? Dan heeft u ook een OV-chip Plus of NS-Business Card nodig.

Voor al deze reisproducten hebt u een OV-Begeleiderskaart nodig. Voor OV-chip Plus en de NS-Business Card moet er een ‘B’ op staan.

Neem voor meer informatie contact op met het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden. Voor hulp onderweg belt u met de NS Servicecentrale. Of maak gebruik van de applicatie NS Speak. Dit programma is gemaakt voor mensen met een visuele beperking. Na het indrukken van een knop spreekt u in van welk station en spoor u de actuele vertrektijd wilt horen.

Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden

Bereikbaar: ma t/m vr 8.00 - 18.00 uur.

OV-chipkaart - visuele beperking

OV-Begeleiderskaart

NS - reizen met een functiebeperking

NS - reisassistentie

U kunt reisassistentie telefonisch of online aanvragen.

Wilt u met een rollator, rolstoel of scootmobiel in het openbaar vervoer reizen?

Dan kunt u reizen met Regiotaxi Haaglanden. Met deze regiotaxi reist u binnen de regio van deur tot deur. Ten minste een uur voor u wilt reizen, belt u het reserveringsnummer. Geef aan dat uw rollator, rolstoel of scootmobiel met u mee reist. Hoe de regiotaxi precies werkt en wat wel en niet mag, leest u op de website.

Duren uw problemen langer? Misschien krijgt u dan een Wmo-vervoerspas van de gemeente. U reist dan tegen een lager tarief. Vraag de Vervoerspas aan bij het Zorgloket. Of download het aanmeldformulier van de website.

De meeste bussen en treinen zijn toegankelijk voor een rollator of rolstoel. Bijvoorbeeld door een lage instap en een aangepaste plek. Ook zijn veel bushaltes en treinperrons aangepast.

Met een scootmobiel mag u wel mee in de trein, maar niet in de bus. Soms mag u ook met uw scootmobiel mee in tram of metro. Kijk op de website van uw vervoerder wat er mogelijk is.

Is de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor u niet voldoende? Denk dan aan ondersteuning voor onderweg. Kijk op de website van NS voor meer informatie over het reizen met de trein. Of informeer bij uw busvervoerder naar de mogelijkheden.

Toon op kaart (1)
x

Gemeente Rijswijk - meldformulier Wmo

Toon op kaart (1)
x

Gemeente Rijswijk - Zorgloket

Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30 - 17.00 uur. Of kom naar de balie op maandag en vrijdag van 9.00 - 12.00 uur, dinsdag t/m donderdag van 9.00 - 17.00 uur. 

Bogaardplein
15
2284 DP
Rijswijk

NS - reizen met een functiebeperking

Wilt u buiten de regio reizen en is reizen met openbaar vervoer niet mogelijk?

Dat kan met de speciale taxi van Valys. Vraag hiervoor een Valyspas aan. Ga naar de website Pasaanvraag om de pas online te bestellen. Vult u het formulier liever in op papier? Vraag dan Valys om een aanvraagformulier.

U kunt in 2019 met Valys maximaal 700 km per jaar reizen voor 20 cent per kilometer. Reist u meer? Dan betaalt u € 1,18 per kilometer. Een begeleider mag gratis mee. Kijk op de website voor meer informatie.

Heeft u een klacht over reizen met het openbaar vervoer?

Neem contact op met de vervoerder.

HTM Klachten

66
2501 CB
Den Haag